9 головних підсумків конференції про річні звіти Corporate Reporting Conference
Corporate Reporting Conference — це конференція про нефінансову звітність. Це новий для України формат звітів, до якого необхідно звикати всім українським компаніям, тому що українські закони наближаються до європейських. У ЄС нефінансові звіти зобов'язані готувати більше 600 компаній, тепер такий обов'язок є і в українських.
Нефінансова звітність описує, як компанія впливає на соціальну сферу, навколишнє середовище, та яким чином влаштована система корпоративного управління бізнесом.
1. Українські компанії вже почали випускати нефінансові звіти за власною ініціативою
Хоча з наступного року великі та середні компанії зобов'язані будуть готувати нефінансову звітність (звіт про управління), серйозні компанії вже самі почали робити такі звіти, тому що їм є що сказати суспільству. У цих звітах вони говорять не про свої досягнення, а про те, про що вони хотіли б прокомунікувати. Наприклад, "Нафтогаз" пояснював реформу компанії та ринку газу, банк ПУМБ — стан економіки та банківської системи, ДТЕК — енергетики.
2. Компанія повинна проактивно комунікувати свої проблеми
Якщо у вашого бізнесу трапилася неприємна історія, коли ваш продавець обдурив покупця і піднявся хайп у фейсбуці, а таке трапляється регулярно, особливо у магазинів електроніки, є сенс випустити звіт, в якому варто розповісти, як компанія діє, щоб уникнути повторення подібного в майбутньому: навчає продавців, будує стратегію щодо підвищення рівню обслуговування.
Якщо ваша компанія забруднює навколишнє середовище, у звіті варто розповісти про політику щодо зниження забруднення та про кроки, спрямовані на відшкодування завданих збитків.
Так роблять серйозні західні компанії. Наприклад, у Apple є Environmental Responsibility Report, Supplier Responsibility Report та Annual Green Bond Impact Report.
3. Нефінансова звітність демонструє надійність та прозорість компанії
Зовсім недавно багато українських банків, наприклад, "ПриватБанк" та інші, працювали виключно в інтересах бізнесу, але не в інтересах клієнтів. І як тільки на ринку виникли проблеми, менеджери забрали гроші вкладників і зникли. Саме тому важливо розкривати інформацію про управління компанією, про те, як принципи корпоративного управління забезпечують прозорість прийняття рішень і підзвітність менеджменту. Тоді всі зможуть переконатися, що завдяки сучасній структурі управління компанія не буде нехтувати інтересами клієнтів і суспільства.
4. Готуйте звіти для вашої аудиторії, а не для себе
Про фінансові показники цікаво читати тільки інвесторам. А в нефінансовій звітності потрібно не стільки показувати результати, скільки пояснювати, що вони значать для бізнесу та суспільства.
Якщо у вашої компанії відмінний прибуток, але вона забруднює річку, вам доведеться пояснювати, що компанія збирається з цим робити. Готувати звітність, щоб формально виконати вимоги закону, не вийде, тому що законодавство буде влаштовано таким чином, що держава буде визначати ризики компанії та перевіряти, що вона зробила, щоб їх усунути. У цьому випадку річний нефінансовий звіт буде переконливим аргументом на користь вашого бізнесу. А його відсутність покаже, що компанія несерйозно ставиться до ризиків, з якими може зіткнутися в своїй роботі.
5. Звіт — це окремий бізнес-проект
Готовий звіт — це результат системної роботи різних підрозділів. Для його успішного завершення важливо правильно оцінити потреби компанії та ресурси, які в неї є. Саме зірвані дедлайни і нестача ресурсів — дві основні проблеми при підготовці звіту.
Обидві ці проблеми можна вирішити, якщо довірити підготовку звіту маркетинговому агентству, яке здатне зробити звіт під ключ. Але навіть у цьому випадку піар-фахівець компанії повинен бути серйозно залучений у роботу над звітом, тому що тільки він може затвердити концепцію, зібрати і надати потрібну інформацію про компанію, а також узгодити проміжні і готові варіанти з керівництвом.
6. Підготовка звіту вимагає великої кількості ресурсів
В середньому, на підготовку, від початку роботи над проектом до публікації, необхідно 4-6 місяців. Якщо у компанії немає досвіду і вона буде готувати звіт вперше, то оптимально закладати 6 місяців. Досвідчені компанії можуть зробити його і за 4 місяці.
7. З 2019 року нефінансовий звіт читатимуть регулятори ринків
Прийнято вважати, що ЦА нефінансового звіту — це інвестори, клієнти і громадянське суспільство. Але тепер з'являється ще один сегмент ЦА — люди, які працюють в регулюючих органах: НБУ, Нацкомфінуслуг і так далі. Тепер вони будуть приділяти особливу увагу нефінансовій звітності.
8. Законодавство щодо звіту про управління ще буде доопрацьовуватись
Україна ще продовжує імплементувати європейські норми у своє законодавство. За цими змінами необхідно стежити. До кінця 2018 року Мінфін випустить методичні рекомендації щодо звіту, а в 2019 — роз'яснення до них. Але в будь-якому випадку вже зрозуміло, що такий звіт необхідно готувати, і поки немає рекомендацій, робити це на свій розсуд, відштовхуючись від того, що написано в законах про бухоблік, нормативних актах НБУ та НКЦПФР.
9. Головний висновок конференції — звіт може бути засобом комунікації
Якщо ви вкладаєте багато зусиль у підготовку звіту, а цим зазвичай займаються піарники, то є сенс зробити такий звіт, щоб з його допомогою можна було привертати увагу ширшої аудиторії, спілкуватися з нею і переконувати. Для цього звіт потрібно правильно упакувати: визначити цільову аудиторію, розробити ефективну концепцію та продумати ефектну візуальну складову.
Що ще почитати про річні звіти?
Кошмар піарника — потрібно готувати річний звіт. Що робити, куди бігти?
Секретна зброя позиціонування бренду, про яку забувають піарники
Як зробити річний звіт корисним і зрозумілим для клієнтів
Хочете підготувати річний звіт, який стане ефективним інструментом комунікації? У Top Lead є досвід у підготовці кращих нефінансових звітів України. Дізнайтеся, як ми можемо вам допомогти.