7 приводів для компанії випустити річний звіт
На Заході річні звіти давно стали обов'язковим елементом комунікації між компанією та різними стейкхолдерами: клієнтами, партнерами, державою. Американський бізнес готує звіти не лише тому, що так вимагають регулятори, а й щоб продемонструвати, що вони працюють прозоро, їм нічого приховувати і є що сказати суспільству.
В Україні вимога їх готувати з'явилася тільки в 2018 році, коли парламент змінив законодавство і зобов'язав великі та середні компанії готувати звіт про управління. А до цього нефінансові річні звіти добровільно публікував десяток компаній. Але звіт про управління призначений перш за все для українських стейкхолдерів і заснований на вимозі українського законодавства (хоч воно і приводиться у відповідність з європейським). Можливо, в деяких випадках компанії варто підготувати ще один звіт або розширити звіт про управління, додавши у нього більше інформації? Якщо так, то в яких випадках це треба зробити і що саме написати?
Вашій компанії пора випускати річний звіт, якщо…
1. Компанія виходить на зовнішній ринок, особливо Європи та США
На Заході конкурентний ринок існує набагато довше, ніж в Україні, і на ньому вже вироблені певні правила, поки що нам незнайомі. Одне з головних — компанія повинна бути прозорою. Цю вимогу пред'являють не лише регулятори, для яких прозорість критично важлива, але й потенційні партнери та клієнти.
Що означає "прозорість компанії" на Заході? Це готовність показати, як компанія влаштована зсередини, і довести, що її заявлені принципи відповідають реальним.
Для західних стейкхолдерів важливо зрозуміти, як у вашій компанії влаштовано корпоративне управління: як побудована система взаємовідносин між акціонерами та менеджерами, який механізм прийняття рішень у компанії, а також хто і за що в компанії відповідає, та як акціонери можуть впливати на політику компанії. Проста і зрозуміла модель корпоративного управління — це страховка від зловживань з боку менеджменту, одна з гарантій того, що компанія працює чесно. Таким чином, показавши структуру корпоративного управління, ви покажете, що ризики при роботі з вашою компанією невеликі.
Звичайно, це не єдина тема, яку необхідно розкрити у звіті, але одна з найважливіших. Інші — прозорість ланцюжка поставок та система контролю постачальників, політика щодо запобігання корупції, дотримання різних регуляторних вимог. Усі факти, які здатні продемонструвати, що вашій компанії нема чого приховувати в усіх аспектах її діяльності, необхідно включити у звіт.
2. Компанія виходить на ринки, які регулюються, наприклад, аудиторський, фінансовий або страховий
На деяких ринках існує, крім стандартної звітності, власна, унікальна саме для цього ринку, а також особливості складання "звичних" фінансових звітів. В Україні закони не зобов'язують компанію публікувати спеціалізовані нефінансові звіти, які залежать від індустрії, в якій працює компанія, але при підготовці нефінансових звітів про управління, про соціальну відповідальність або інших, в них важливо показати та пояснити інформацію, яка опублікована у фінансовій звітності, а також описати спеціалізовану для даного ринку інформацію.
Навіщо компаніям, що працюють на регульованому ринку, готувати нефінансовий звіт? Такі ринки незрозумілі навіть для ваших клієнтів: аудиторська, банківська, страхова сфери зазвичай залишаються загадкою. Ринок зубної пасти — простий і зрозумілий, то її виробникам звіт ні до чого. А згадайте, в якому стані перебував банківський ринок ще кілька років тому: величезна кількість банків вміло користувалися відсутністю освіти в українців і вибудовували ризиковані бізнес-моделі або навіть відверто обманювали клієнтів. Компанії, які відповідально підходять до споживачів своїх послуг, прикладають зусилля до їхнього навчання, намагаються пояснити нюанси своєї роботи необізнаним.
Банк Barclays, один з найбільших та найстаріших у Британії, випускає окремий звіт про сплачені податки. Там він описує свої цінності та принципи, які сповідує стосовно податків, стратегію, а також пояснює, скільки податків в якій країні заплатив, з коментарями щодо кожної країни.
В Україні відповідальний підхід до звітності демонструє банк ПУМБ. Він випустив освітній звіт, де пояснив, в якому стані знаходиться банківський ринок та як правильно вибрати надійний банк.
3. Компанія залучає інвесторів через публічне розміщення на біржі
У кожної біржі свої вимоги до компаній, які збираються розміщувати на ній свої цінні папери. Також різні вимоги можуть бути до компаній з різних індустрій. Тому зміст річного звіту залежить від цих вимог. Але якщо резюмувати підходи різних бірж, то можна виділити наступні елементи звіту:
— інформація про фінансовий стан компанії, підтверджена аудитом;
— інформація про корпоративне управління;
— інформація про систему управління ризиками.
4. Компанія впливає на суспільство
Від роботи деяких компаній та їхніх практик залежить усе суспільство:
— якщо вона є монополістом;
— виконує соціально значущі функції та проекти;
— працює у стратегічно важливій індустрії (оборонній, хімічній, в інфраструктурі або видобутку копалин);
— займається важливими науковими розробками (фармацевтика, генна інженерія, інші досліди на людях і тваринах);
— є постачальником товарів, від яких може залежати благополуччя людей (скажімо, ліків) і так далі. Це не остаточний набір критеріїв, за якими бізнес можна віднести до суспільно важливих, кожна компанія має потребу в індивідуальному аналізі.
На ці компанії люди завжди звертають особливу увагу, і не тільки їхні клієнти. До них у суспільства завжди накопичується багато питань. Річний звіт — ідеальний формат комунікаційного матеріалу, в якому можна зібрати відповіді на ці питання та пояснити політику і підходи компанії.
Про що суспільно важливій компанії писати в річному звіті? Перш за все, про те, як побудована система попередження корупції. Це топ-тема для України, і суспільно значущим бізнесам важливо продемонструвати, як вони гарантують суспільству свою неучасть у сумнівних проектах.
Ще один виклик для України, який варто розкрити у річному звіті — як діяльність компанії впливає на екологію та здоров'я людей. Це складна для розуміння тема, навколо якої є багато міфів: люди негативно ставляться до сміттєпереробних заводів, хоча сучасні технології дозволяють зробити їх безпечними для екології, побоюються ГМО-продукції, з настороженістю відносяться майже до будь-якого виробництва. У звіті продемонструйте, що у цих страхів немає підстав: покажіть весь цикл виробництва, етапи очищення або утилізації шкідливих відходів, заходи, які компанія вживає для захисту здоров'я працівників.
У Apple є окремий звіт про те, як діяльність компанії впливає на навколишнє середовище та як вона бореться зі змінами клімату. А українська компанія "Адампольсоя" хай і не в річному звіті, а у себе на сайті, але пояснює свій процес виробництва.
"Нафтогаз" у звіті розкриває структуру корпоративного управління, політику у сфері безпеки праці, внесок у розвиток місцевих громад, вплив свого бізнесу на екологію.
5. Компанія є державною, тому що її акціонерами є все населення України, і вона впливає на політику
Особливість державних компаній полягає у тому, що вони належать всім громадянам і фінансуються за їхній кошт. Тому громадяни мають право отримувати повну та точну інформацію про стан справ у компанії. Крім того, державні компанії часто зазнають незаконного втручання політиків та посадовців, які використовують їх для власного збагачення.
Державній компанії потрібно розкрити у звіті кілька важливих тем:
— структуру корпоративного управління;
— політику щодо протидії корупції;
— платежі, які компанія перерахувала до бюджету та які з нього отримала;
— суми винагороди членам правління та топ-менеджменту;
— дані щодо державних закупівель;
— реформи: їхній перебіг та кінцеву мету.
Ще раз наведемо як приклад річний звіт "Нафтогазу" — він концентрується на всіх цих питаннях.
6. Бізнес побудований на принципах
На Заході вважається хорошим тоном, коли компанія декларує свою прихильність певним принципам. Найчастіше вони пов'язані із соціальною відповідальністю: інвестиції в розвиток співробітників, неприйняття дискримінації, готовність забезпечувати роботою людей з особливими потребами і так далі. Але декларувати принципи мало, тому що у людей будуть питання — як ви їх дотримуєтеся?
Покажіть у річному звіті цілі, які компанія ставить у зв'язку з узятими на себе зобов'язаннями, і щорічно демонструйте свій прогрес. Наприклад, скільки грошей компанія витрачає на освіту своїх співробітників, за фахом і поза нею, та які освітні програми пропонує. А також — чи потребує компанія від своїх партнерів розділяти такі ж самі принципи і як перевіряє на відповідність їм.
7. Діяльність вашої компанії передбачає особливий рівень відповідальності, достовірності та прозорості
Компанії, які будують свій бізнес на довірі до їх експертних висновків, є особливо чутливими до критики, а невдачі здатні повністю зруйнувати репутацію таких компаній. Перш за все мова йде про аудиторські, рейтингові та консалтингові компанії, продукт яких, висновки та оцінки, впливають на інші бізнеси чи поведінку стейкхолдерів.
У річних звітах компаній, які будують бізнес на довірі до власної репутації, особливу увагу варто приділити:
— механізмам, що забезпечують точність і достовірність наданих висновків;
— механізмам, які забезпечують незалежність топ-менеджменту компанії та пересічних співробітників від зовнішнього впливу, і, відповідно, неможливість вплинути на висновки компанії;
— кваліфікації співробітників та програмам її підвищення;
— членству у професійних об"єднаннях;
— національним і міжнародним стандартам, якими компанії керуються у своїй діяльності;
— політиці щодо протидії конфлікту інтересів;
— структурі власності та корпоративного управління;
— відповідальності топ-менеджменту за якість наданих послуг;
— прийнятим у компанії цінностям, стандартам та процедурам, що є важливими для прийняття незалежного та достовірного рішення;
— клієнтам: опублікувати їх перелік, описати надані послуги, детальніше описати деякі кейси;
— фінансовому стану компанії.
Серед українських компаній, які готують подібні річні звіти, можна згадати аудиторську компанію Baker Tilly Ukraine. Вона вже 5 років поспіль публікує звіт із прозорості, у якому демонструє відповідність професійним стандартам, детально розкриває власну кадрову політику, показує фінансовий стан.
Коли річний звіт не потрібен
Ви хочете залучити незначне фінансування або стратегічного інвестора. У цьому випадку досить презентації компанії. В ній необхідно відповісти на питання, які найбільше цікавлять інвесторів: наскільки ваша бізнес-модель робоча, наскільки вона масштабується, а також який прибуток та як скоро інвестор може отримати. Детальніше про те, яка інформація цікавить інвестора, прочитайте в нашій статті "Презентація компанії інвесторові: що цікаво різним типам інвесторів та як правильно показати можливості вашої компанії".
Ви хочете, щоб компанія більше комунікувала з медіа та суспільством. Якщо вашій компанії є що сказати, але вона не задовольняє описаним вище критеріям, достатньо підготувати звіт про управління, що відповідає мінімальним вимогам. А для комунікації вибрати інші формати матеріалів: детально описати діяльність компанії на сайті або запустити блог. Найкращий підхід до блогу — використовувати його для освічення існуючих і потенційних клієнтів.
Вам необхідно сформувати позитивний імідж компанії. Недобросовісні конкуренти поширюють фейки про вашу діяльність, ви працюєте у складній для розуміння індустрії, або є інші причини, через які вашій компанії необхідно виправити репутацію. Річний звіт може в цьому допомогти. Але зазвичай звіти читають галузеві експерти, журналісти і найбільш віддані клієнти. Більшість існуючих клієнтів, а тим більше потенційних або хейтерів , його не прочитають. Для того, щоб переконати їх, необхідно використовувати інші формати комунікаційних матеріалів: статті в блозі, пояснюючу інфографіку або відеографіку, прес-тури.
Річний звіт — це окремий бізнес-проект, на який необхідно витратити багато ресурсів. Якщо ви хочете підготувати його вперше, починати необхідно приблизно за півроку до очікуваної дати виходу. Витрачати так багато часу та зусиль на підготовку звіту, якщо в ньому немає серйозної необхідності, безглуздо. У багатьох випадках потрібні вам завдання можна вирішити за допомогою інших форматів контенту. Але якщо звіт вам все ж таки потрібен, прочитайте нашу статтю, в якій ми дали відповіді на популярні питання щодо річного звіту або про те, як переконати керівництво виділити на нього гроші.
Хочете підготувати річний звіт, який стане ефективним інструментом комунікації? Тоді тисніть на банер та розповідайте нам про себе: