Як створити екосистему з корисного контенту, щоб зробити складну тему зрозумілою великій кількості людей
Про що взагалі мова?
Після того, як Володимир Зеленський публічно став говорити про цифрову трансформацію, українські компанії, які знаходяться в процесі трансформації, вирішили публічно поділитися своїми кейсами. Підтягнувся і бізнес, який ще не почав змінюватися, але хоче дізнатися, як це робити. І хоча на заході тему цифрової трансформації активно обговорюють з початку двохтисячних років, для нашої країни вона поки що в новинку.
Ми випустили великий спецпроєкт, який її пояснює. Традиційно — в інфографіці.
У спецпроєкт входять інфографічний довідник — дослідження про трансформацію, meetup на конференції IT Arena, окрема панель під час Київського міжнародного економічного форуму (на якій презентували довідник) і конференція Digital Transformation: Rethinking Business. Також спеціально для КМЕФ ми підготували відео, яке розповідає, навіщо українському бізнесу потрібна цифрова трансформація. І підготували промостатті для власного ресурсу BusinessViews та видання Liga.net, які пояснюють, що таке цифрова трансформація (і ведуть на сторінку, де можна скачати дослідження).
Як виникла ця ідея?
Ми в Top Lead задумалися про природу інноваційних компаній: в чому секрет їхнього успіху. Чому Rozetka — найбільший в Україні маркетплейс, а Uklon успішно конкурує з Uber? Як традиційному бізнесу в Україні бути таким само успішним? Як виявилося, справа в цифровій трансформації, тому ми вирішили розібратися, що ж це таке і як вона впливає на бізнес та економіку.
Ядром реалізованого спецпроєкту стало інфографічне дослідження про трансформацію бізнесу.
Про що наше дослідження?
Про явища, викликані цифровою трансформацією, її передумови та вплив; про трансформацію України та перетворення українського бізнесу в умовах нової, цифрової економіки.
У чому його унікальність?
Ми вирішили не фокусуватися на технологіях. Замість цього зосередилися на нетехнологічних аспектах трансформації.
Думати, що трансформація зводиться до впровадження технологій — велика помилка. Однак багато компаній її припускаються. Успішна цифрова трансформація полягає перш за все у зміні культури, поліпшенні клієнтського досвіду, трансформації бізнес-моделі та досягненні операційної ефективності. Технології — це лише інструмент для досягнення цих цілей. Технології зміняться, а потреба клієнтів у цінності залишиться. Тому бізнесу потрібно фокусуватися на цінності, яку ця трансформація дає.
Навіщо знадобилися кілька івентів?
Можна було випустити вже саме дослідження. Його завантажили б кілька тисяч людей — непогана цільова аудиторія та відмінна кількість потенційних клієнтів для вашого бізнесу.
Але мета наших партнерів, ДТЕК, юридичної фірми AEQUO, De Novo та Райффайзен Банку Аваль, полягала в тому, щоб донести до якомога ширшої цільової аудиторії кейси власної цифрової трансформації і сформувати у ринку розуміння, що таке трансформація, для чого вона потрібна та як відбувається.
Тому ми створили екосистему контенту, яка дозволяє взаємодіяти з цільовою аудиторією на різних рівнях воронки продажів.
Що є в дослідженні?
Три розділи. Один про те, з чого цифрова трансформація почалася, і в якому напрямку вона рухається. Другий — як змінюється українська економіка під впливом трансформаційних процесів та як буде виглядати цифрова держава. Третій — це 10 кейсів цифрової трансформації українських компаній, серед яких ДТЕК, "Інтертоп", "Кернел", Rozetka та інші.
Як показані кейси компаній?
З формою подачі кейсів було складно визначитися, тому що кожен кейс унікальний, і метрики у компаній відрізняються.
Для того, щоб у всіх кейсів була єдина візуальна структура, нам довелося шукати елемент, який би зв'язав їх всі в одну категорію. Простого уніфікованого профайлу компаній було недостатньо — він не відображав ідею довідника про те, що цифрова трансформація — це процеси, стратегія, нові способи ведення бізнесу.
В якийсь момент ми натрапили на бізнес-канву Остервальдера — це простий шаблон бізнес-моделі, який складається з 9 елементів: партнери, витрати, ядро цінності, клієнти, канали взаємодії і т. д. І ми вирішили побудувати кейси, використовуючи її.
Ось так виглядає канва Остервальдера.
Так виглядає сторінка з кейсом компанії.
Це рішення виявилось ідеологічно та стилістично правильним. Завдяки моделі Остервальдера ми змогли наочно показати, як в кожному конкретному кейсі перетворюється бізнес-модель компаній. Таким чином ми змогли зберегти місце для демонстрації конкретних проєктів і підходів компаній.
Чому інфографіка?
Це формат, який допомагає ефективно донести складну ідею або концепцію. Не тільки про цифрову трансформацію, а будь-яку. Доведено, що людина набагато краще сприймає і запам'ятовує зображення, ніж текст, наприклад кольорова візуалізація збільшує бажання подивитися матеріал на 80%. Також візуальні матеріали краще запам'ятовують. В результаті, на 30 сторінках дослідження ми показали інформацію, яка в текстовому варіанті зайняла б принаймні сотню сторінок і сприймалася б набагато гірше.
Для кого це дослідження?
В першу чергу для бізнесу — власників і топ-менеджменту компаній. Довідник можна використовувати як керівництво з переосмислення власного бізнесу.
Але не тільки для них. Його буде корисно прочитати чиновникам, які хочуть зрозуміти, як влаштований сучасний конкурентоспроможний бізнес та які умови необхідні для його існування.
І взагалі всім, хто цікавиться економікою, бізнесом, технологіями. Це відмінне чтиво (хоча, скоріше, глядиво) для людей, які займаються самоосвітою.
Ми не перевіряли, але, здається, навіть дітям буде цікаво його погортати перед сном.
Що далі?
В Україні все ще залишається багато компаній, які не розуміють або заперечують цифрову трансформацію, тому ми збираємося зробити це дослідження щорічним — кейсів перетворення бізнесу ставатиме більше, так само як і даних про успіхи цифрової трансформації української економіки та державного сектору.
Рецепт: як складні ідеї показати так, щоб їх точно зрозуміли
Нам знадобиться:
- 396,3 робочих годин дизайнера
- 50+ референсів для вироблення стилю
- 506,55 + 280 + 155 = 941 робоча година аналітика (в цьому рецепті ми використовуємо суміш аналітиків)
- близько 600 робочих годин менеджера
- 150 джерел для занурення
- 15+ експертів і практиків для розуміння реальності цифрової трансформації в Україні
- відвідати 3 тематичні івенти, щоб отримати заряд натхнення
- 7 партнерів, готових підстрахувати в будь-яку хвилину
- 3-5 вичиток готового матеріалу коректором.
Процес приготування:
Готуємо основу. Змішати джерела й аналітиків разом, дати можливість аналітикам увібрати всю суть і настоятися як слід — місяць-півтора буде досить. До насичених аналітиків порційно додавати експертів і практиків, не забуваючи помішувати, щоб не було грудочок. Можна додати відвідування івентів, за смаком — ми відвідали 3 івенти. Дати тісту відпочити тиждень, щоб воно піднялося.
Готуємо начинку. Референс подрібнити та змішати з дизайнером. В одну ємність додати менеджера і партнерів, поставити це все на невеликий вогонь і довести до кипіння, відправляючи сотні листів і роблячи десятки дзвінків на день; постійно помішувати, досягаючи однорідної консистенції. З'єднати дизайнерську суміш разом з менеджерською, ретельно перемішати.
Перед випіканням. Ліпимо формочки з тіста — макети, заливаємо в них начинку. Після цього відправляємо нашу смакоту в духовку, розігріту до температури "чому ще нічого не готово?!" на "майже завалені дедлайни" хвилин. Після цього посипаємо блюдо порошком коректора. Вуаля!
У вас вийдуть соковиті, корисні, смачні, при цьому дієтичні 30+ сторінок аналітики в інфографіці. Подавати краще на публіці, заздалегідь підігрівши аудиторію промовами цікавих спікерів. Страву можна також подавати порційно в інтернеті з гарніром — статті, пости в соцмережах, відеоролики тощо.
Смачного!
Якщо у вас є питання до автора цього рецепта або ви теж хочете зрозуміти, як вашу складну ідею можна донести просто, пишіть на manager@toplead.com.ua.