Як опублікувати у Вікіпедії статтю про свою компанію
Якщо ви хочете створити у Вікіпедії сторінку про свою компанію, то маєте розуміти, що цей ресурс вимагає від кожного матеріалу унікальності та користі. Вікіпедія — це енциклопедія, а не маркетинговий майданчик для реклами. Тому стаття про компанію має бути нейтральною, без просування чиїхось інтересів та негативу в адрес конкурентів.
Спочатку вивчіть Політику конфлікту інтересів
Зважаючи на те, що кожен може редагувати запис у Вікіпедії, контент-маркетологи та інші фахівці з комунікацій вважають, що вони можуть вільно створювати та публікувати записи для своєї компанії чи клієнтів. Але насправді — не все так легко.
В Політиці конфлікту інтересів вказано, що ви не можете редагувати статті напряму, а маєте запропонувати зміни на сторінці обговорення матеріалу. Якщо ви хочете створити нову сторінку, її варто не публікувати відразу, а оформити чернетку і подати її на розгляд. І бути готовим до критики та обговорення.
Ще важливий момент — це прозорість. Якщо ви отримуєте компенсацію від компанії або зацікавлені в публікації статті як керівник, підрядник, інвестор чи співробітник, ви мусите вказати це на своїй юзер-сторінці і надати посилання на всі облікові записи на інші сайти, на яких ви розміщуєте маркетингову інформацію про компанію. Потрібно розкрити, хто саме оплачує вашу роботу та від імені кого зроблені правки чи створена нова стаття.
Далі оцініть ймовірність публікації вашої статті
Для цього слід визначити, чи відповідає інформація про вашу компанію вимогам значущості. Тобто, чи заслуговує вона на окрему сторінку.
Визначення значущості не залежить напряму від слави, важливості або популярності, хоча це підвищує шанси на публікацію. Головним критерієм є те, чи була компанія предметом значного інтересу надійних вторинних джерел, які від неї не залежать. Звичайно, до цих джерел встановлені дуже високі вимоги: кожне з них має бути значущим, незалежним, надійним та мати авторський аналіз чи думку. Не підійдуть PR-матеріали, пресрелізи, блог компанії, соцмережі тощо.
Проте навіть якщо про компанію писали в New York Times, це не гарантує, що інформацію опублікують на окремій сторінці. Редактори Вікіпедії можуть об"єднати декілька схожих за темою або пов"язаних одна з одною статей в одну.
Оцініть джерела інформації про компанію
Тож пошукайте як слід, де взагалі згадувалась ваша компанія: чи писала велика міська газета чи якесь спеціалізоване видання про вашу бізнес-модель, історію заснування або вашу позицію на ринку щодо конкурентів? Чи, можливо, ваша компанія робить щось цікаве та незвичне, і про це розповідали у новинах? Якщо ви знайшли кілька подібних статей, чудово — ви маєте аргументи щодо того, чому статтю про вас потрібно опублікувати.
Якщо ні, то краще заощадити час на спілкуванні з редакторами Вікіпедії та спрямувати увагу на PR-стратегію, щоб про вас дізналися та почали писати.
При цьому варто пам"ятати, що визначення правдоподібного висвітлення інформації про компанію є досить складним. Великі видання вважаються найціннішими, але багато ЗМІ роблять публікації в Інтернет-блогах. Наприклад, Forbes має мережу, яка виглядає офіційною, але матеріали для неї роблять не журналісти Forbes. І такий майданчик Вікіпедія не вважає надійним джерелом. Зверніть увагу, що багато коротких згадок не вважаються поглибленим висвітленням, а також не враховується навіть дуже часте цитування засновника чи ключових співробітників.
Якщо все відповідає вимогам вище, то можна створювати акаунт
У Вікі можна розміщувати та редагувати статті без реєстрації, але вам акаунт знадобиться, тому що цього вимагає Політика конфлікту інтересів. Тому створіть обліковий запис користувача. Не варто називати його назвою вашої компанії, тому що це вважається рекламою і заборонено. Проте можна використати своє ім"я з назвою компанії, наприклад, "Марина з ContentCo" або вигадати інший унікальний юзернейм.
Далі потрібно заявити про наявність конфлікту інтересів — чітко показати, як ви пов"язані з темою статті.
В жодному разі не можна прикидатися, що у вас немає конфлікту інтересів. Умови використання Вікіпедії вимагають розкриття будь-яких відповідних фінансових відносин. Якщо редактори матимуть підозру, що ви не вказали про свої справжні стосунки з компанією, про яку хочете написати, вони дадуть вам суворе попередження або взагалі забанять ваш акаунт.
Проблему конфлікту інтересів не можна вирішити просто передавши роботу підряднику
У нього все одно буде своя зацікавленість в необ"єктивній подачі матеріалу, тобто той самий конфлікт.
Власник Вікіпедії Джиммі Уельс радить дотримуватись чіткої послідовності дій:
- створити обліковий запис;
- чесно показати свій зв"язок з предметом статті;
- відправити запит на створення статті.
Дотримуйтесь цього шляху, і редактори Вікі будуть сприймати вас серйозно.
Ще одна порада — дізнатися, як працюють сторінки для обговорень, оскільки саме там вам доведеться спілкуватись з редакторами, які будуть вирішувати долю вашої чернетки.
Якщо ви все зробили як слід, можна надіслати запит на створення статті
У своєму запиті опишіть у кількох реченнях основне про свою компанію та відзначте всі конфлікти інтересів. Додайте незалежні надійні джерела (як зазначено вище). Також на своїй сторінці користувача ви вже можете опублікувати чернетку статті.
Напишіть чернетку
Перш ніж писати, ознайомтеся з довгим та вимогливим мануалом зі стилю Вікіпедії, який визначає, як ви маєте викласти зміст статті. Користуйтесь порадами щодо написання першої Вікі-статі.
Структуруйте чернетку наступним чином:
- вступ із загальним оглядом компанії;
- опис історії компанії;
- опис продукту чи послуг з невеликої кількістю деталей (якщо їх буде занадто багато, редактори вважатимуть це рекламою).
Важливо писати неупереджено, уникаючи маркетингових кліше, наприклад, не називати себе "провідним постачальником рішень". Дотримуйтесь фактів та конкретики.
Ви також повинні правильно використовувати посилання та докладно описати їх у розділі посилань в кінці статті. Ці посилання — те, що редактори Вікіпедії використовують, щоб оцінити, чи відповідає ваша стаття критеріям значущості. Пам'ятайте, ви можете включати лише інформацію зі сторонніх джерел, яку Вікіпедія вважає надійною.
Створення такої статті може зайняти багато часу. Але під час написання не варто орієнтуватися на схожі сторінки ваших конкурентів у Вікіпедії: тільки тому, що вони опубліковані, не значить, що вони хороші. У Вікіпедії знають, що на ресурсі існує багато поганих статей, і більше їм не треба.
Натомість загляньте в одну з хороших статей про подібні компанії. Наприклад, стаття про Chuck E. Cheese добре досліджена, добре цитована і досить повна. Як протилежний приклад, стаття Mellow Mushroom — набагато гірше організована, не надає необхідних джерел і набагато менш інформативна.
Якщо говорити про українські компанії, то хорошим прикладом може стати стаття про енергетичну компанію DTEK, а ось сторінці найбільшого маркетплейсу України Rozetka інформативності не вистачає.
Надішліть чернетку до розгляду
Останній крок — це перенести чернетку до статей для публікації та додати її до черги. Після того, як ви зробите це, редактору потрібно буде кілька тижнів, щоб дослідити її. Часом редактори повертаються з критикою щодо того, що ще потрібно додати або що слід видалити. Їх відгуки краще врахувати та змінити статтю. Іноді те, що вам здається обґрунтованим, може суперечити політиці Вікіпедії, тоді теж доведеться корегувати текст.
Безперечно, це досить заплутаний процес, і редактори Вікіпедії це знають. На жаль, кращого способу просто немає: створити енциклопедію важко, а контролювати внески сторонніх людей — ще складніше. Але якщо ви зможете розібратися у вимогах Вікіпедії, врахувати її стиль та правильно все оформити та написати, ви допоможете покращити Вікіпедію та одночасно розкажете історію вашого бренду.
Якщо поки що ви не готові до всіх цих пригод з Вікі, спробуйте підкорити контентом інші майданчики, наприклад, соцмережі. Для них не потрібно створювати енциклопедичні статті. Навпаки, ідеальним контентом буде мікроконтент з цікавою візуальною подачею, який з радістю допоможе вам зробити команда Top Lead.
Тисніть на банер, розповідайте про себе, і ми створимо контент, який приверне до вас увагу вашої аудиторії: