Як інфографіка робить річний звіт зрозумілим та переконливим: кейс "Нафтогазу"
У 2016 році "Нафтогаз України" став найвідомішою у світі українською компанією. Про неї писали світові ЗМІ: у голови правління Андрія Коболєва брали інтерв"ю The Wall Street Journal, CNN, BBC, Reuters. Жодна інша українська компанія не згадувалась так часто на Заході. Причина у тому, що "Нафтогаз" став яскравим прикладом позитивних змін та реформ в Україні.
Та в Україні ці реформи постійно критикують політики-популісти, а спротив спостерігається навіть у Кабміні.
У даній ситуації річний звіт компанії — це унікальна можливість показати мету реформ, пояснити їхню сутність та продемонструвати результат. При цьому розказати про зміни зрозумілою мовою різним цільовим аудиторіям: політикам, ЗМІ та пересічним громадянам, які не задоволені зростанням тарифів на газ та не завжди розуміють, як неринкові тарифи можуть негативно впливати на економіку.
Минулого року Top Lead вже робив річний звіт "Нафтогазу" з використанням інфографіки. Але цього разу нам треба було перевершити самих себе.
Ось результати нашої роботи.
Фінансові показники "Нафтогазу" у стилі McKinsey
Що означає інфографіка. Вона пояснює, як накопичувався прибуток та звідки взявся збиток, тобто які фінансові результати є за кожним видом діяльності компанії.
У чому її унікальність. Прибутки та збитки зображені каскадним способом. Це перевірений формат, який використовує для своїх звітів McKinsey&Company. Кожен фінансовий показник відображено у спосіб, який допомагає зрозуміти, як сформувався кінцевий результат. Кожен показник також має власну ілюстрацію, яка спрощує сприйняття інформації.
Результати реформ у цифрах та порівняннях
Що означає інфографіка. Вона демонструє вражаючі результати реформ: компанія перестала бути дійною коровою для влади та чорною дірою, у якій зникав прибуток, та перетворилась у компанію, яка наповнює бюджет. З першого погляду зрозуміло, що "Нафтогаз" став найбільшим платником податків в Україні, що він більше не потребує підтримки за рахунок бюджету і що українці стали більш ощадливо використовувати газ.
У чому її унікальність. На одному розвороті комплексно зображені всі показники, які необхідні для розуміння результатів реформ.
Показати місце України на газовому ринку Європи
Що означає інфографіка. Вона показує важливість української ГТС для Європи та українські можливості з видобування, транспортування і зберігання газу.
Україна посідає 1-е місце у Європі за обсягами транзиту газу та площею підземних газових сховищ, 3-є місце за запасами газу та 4-е — за обсягами видобування.
У чому її унікальність. Лаконічна інфографіка у стриманій кольоровій гамі показує основні факти та наочно демонструє позиції України на газовому ринку континента. Вона увібрала у себе все, що необхідно для розуміння значення нашої країни для європейської енергетичної безпеки.
Візуалізувати елементи звітності формату GRI
Що означає інфографіка. Згідно з вимогами стандарту звітності GRI, компанія має показати капітали, якими володіє. GRI враховує шість капіталів: виробничий, природний, інтелектуальний, людський, фінансовий та соціальний. Вони свідчать, що компанія твердо стоїть на ногах та впевнено дивиться у майбутнє.
У чому її унікальність. "Нафтогаз" — одна з небагатьох українських компаній, що враховує вимоги GRI у звітності. Саме на це важливо було прямо вказати, щоб донести до цільової аудиторії відповідальність компанії перед суспільством.
Інфографіка як аргумент
Що означає інфографіка. Вона показує, з чого складається тариф на газ.
У чому її унікальність. Пояснити, з чого складається ціна газу — окремий виклик. Це саме те питання, на якому спекулюють політики-популісти. Вони користуються тим, що пересічний українець не розуміється на цій темі, і можуть легко обвести його навколо пальця. Вже протягом двох років "Нафтогаз" пояснює важливість ринкових тарифів різними способами. Ця інфографіка — ще одне наочне пояснення цього. Це перша графічна розповідь про те, чому ми платимо саме таку ціну, а не іншу. ЇЇ можна використовувати як аргумент у суперечках, щоб пояснити своїй бабусі, що її дурять і щоб зрозуміти, хто вкотре бреше перед черговими виборами.
Наслідки корупції зображені графічно
Що означає інфографіка. "Нафтогаз" протягом довгих років був інструментом незаконного збагачення для влади. Цю інформацію важливо було донести до читачів звіту. Щоб не перевантажувати їх фактами, ми виділили ключові напрями корупції, структурували кожен з видів та показали, як реформи запобігають свавіллю чиновників.
У чому її унікальність. Ці ілюстрації наочно показують увесь механізм обману українців, який роками працював у найбільшій компанії країни. Також вони пояснюють, чому після реформ можливості для корупції значно зменшились. Це важливо для підтримки довіри до "Нафтогазу" з боку кінцевого споживача газу та власника компанії — народу. Бо реформи будуть справді ефективними, якщо реформаторам будуть довіряти.
Наша улюблена інфографіка, що відповідає на найважливіші питання — газовий баланс
Що означає інфографіка. Вона детально пояснює, звідки в Україні береться газ, яка його кількість та на які потреби він використовується.
У чому її унікальність. Коли наступного разу ви будете слухати виступи політиків-популістів про те, що нам нібито вистачає газу власного видобутку для потреб населення, просто погляньте на цю інфографіку. Так вони більше не зможуть вас ошукати.
Користуючись нагодою нагадуємо, як виглядала ця інфографіка минулого року.
Весь ринок в одній інфографіці
Що означає інфографіка. Вона показує, яку частку ринку займають компанії групи "Нафтогаз". Фактично компанія є монополістом на ринках видобування газу, його імпорту, транспортування магістральними газопроводами, підземного зберігання та оптової торгівлі. "Нафтогаз" присутній на ринку постачання газу місцевим споживачам і відсутній на ринку транспортування газу розподільними мережами.
У чому її унікальність. Вона детально пояснює місце "Нафтогазу" на газовому ринку України та розвінчує деякі міфи про компанію.
Перемога переконливо
Що означає інфографіка. Графік демонструє, як зменшився імпорт газу з Росії та імпорт загалом. Це важливо, бо від того, скільки газу купує Україна у інших держав, залежить наша енергетична безпека.
До речі, 2016 року Україна взагалі не купувала газ у Росії, та у звіті є дані до 2015-го включно, тому остаточної перемоги на цьому графіку не відображено.
Потужний актив — українська ГТС
Що означає інфографіка. Показує потужність газопроводів та загалом газотранспортну систему України, яка, нагадаємо, є найбільшою у Європі.
Ефектна візуалізація — газифікація та облік газу
Що означає інфографіка. У розрізі областей показано, як багато домогосподарств споживає газ та які саме газові прилади вони використовують. Також позначена частка домогосподарств, які мають лічильники газу, бо його облік має першочергове значення для відповідального споживання газу і енергетичної безпеки держави.
У чому її унікальність. Нам подобається експериментувати з картою України. Ця інфографіка дозволяє нам досягати максимально зрозумілого відображення багатьох показників з такого комплексного питання, як газифікація та облік газу.
Минулого року це виглядало так.
Фінансовий звіт на одній сторінці!
Що означає інфографіка. "Нафтогаз" займається не лише газовим бізнесом. Ця інфографіка пояснює нам, як саме компанія отримує доходи від різних видів діяльності.
Більше прозорості: інфографіка про грошові витрати
Що означає інфографіка. Ілюструє, на що компанія витрачала гроші протягом року.
У чому її унікальність. В Україні більшість державних компаній не прозорі. Цією інфографікою "Нафтогаз" задає тренд для інших, пояснюючи акціонерам — народу України — на які потреби витрачені їх гроші.
Ми розставили візуальні акценти
На початку кожного розділу сформульовано основний висновок, виділений найважливіший факт чи відповідь на найголовніше питання.
Чому ми використали так багато ромбів?
У "Нафтогазу" є чотири основні напрямки для розвитку: реформа ринку газу, надійність постачання, операційна ефективність та газова незалежність України. Саме тому ми зробили основним елементом стилю фігуру з чотирма кутами.
Девіз цього звіту — "наводимо лад". Компанія змінюється, стає більш прозорою та відкритою, долає тягар корупційних скандалів минулого. Тому надважливою задачею проекту було донести зміст реформ компанії до читачів. Цього можна досягти, якщо поставити себе на місце читача, запитати себе: "що для мене важливо?". Мені важливо зрозуміти результати діяльності компанії та наслідки змін в її роботі. Тому ми використали вже традиційний формат зрозумілих інфографік, але оновили їх стиль — еволюція стилю символізує еволюцію "Нафтогазу".
Хочете, щоб і ваш річний звіт пояснював складні теми простою мовою та виглядав ефектно? У нас є досвід у підготовці найкращих нефінансових звітів України, і ми готові ним поділитися на нашій онлайн-конференції Corporate Reporting Conference 2020. А ще про свій шлях створення нефінансових звітів розкажуть представники компаній Coca-Cola, Kernel, Нова Пошта, 1+1 Media, Infopulse та інших.
Тисніть на баннер, щоб дізнатись детальніше про конференцію, а квитки купуйте прямо в групі івенту в Фейсбуці: